damelithandboll.blogg.se

kontakt: [email protected]

Länge sen sist...

Kategori: SHE

Det var länge sen sist, ett EM på hemmaplan har hunnit passera och mycket har hänt.

Tid är den huvudsakliga anledningen till uteblivet bloggande då studierna i slutet på terminen tagit mycket tid samtidigt som tid är pengar. Extrajobb är ett måste som student och familjefar...

Samtidigt en kluvenhet i vad bloggen ger och om den kan förstöra för mig själv. Efter ett halvår utan att vara tränare börjar suget komma tillbaka och tyckare utåt i Sverige...? Jag vet inte...

Jag har valt att nu i dagarna sammanfatta hösten innan vi går in på nästa år, här kommer nu den första sammanfattningen i en positiv bemärkelse.

Tre lag har enligt mig utmärkt plusresultat under säsongen. Först och främst vill jag lyfta Lugi HF som ligger på en imponerande förstaplats och har enbart förlorat mot konkurrenten om just denna plats, IK Sävehof. Lugi spelar ett oerhört stabilt försvar och Ida Nilsson har tagit över målvaktsrollen efter Emma Friberg och gjort detta på ett utomordentligt sätt. Lugi är det laget i serien som släpper in minst antal mål, 182 stycken. Detta är hela 31 mål färre än Höör, som ligger på andra plats i den ligan, de har släppt in 213 mål. Starkt försvar och målvaktspel visar sig lönsamt, i alla fall för Lugi!

Det andra laget som imponerat på mig är unga VästeråsIrsta. Ett lag som jag på förhand trodde skulle få det tufft efter många tunga avhopp. De visar sig ha en jag skiter i allt mentalitet, nu kör vi bara, och än så länge har det verkat fungera. Fyra förluster har det blivit på 10 matcher vilket får ses som ett plus hittills av säsongen men frågan är hur länge det håller i sig. Jag tror att Västerås kan få en tung vår då de möter bla Heid borta i svårspelade Heidhallen, Skara borta, Kristianstad borta, Sävehof borta och Skuru borta. Slutspel fixar de ändå! Lyckas man vinna mot Sävehof hemma skall de nog lyckas ta poäng mot något av de lagen på bortaplan.

Målvakten Irma Shjött tillsammans med omskolade högerkanten Matilda Forsberg får ses som två fina tillskott i truppen. Trots deras unga ålder, bägge födda -98, har de tagit för sig ordentligt.

Jag tycker trots Västerås fina resultat har de inte lyckats få ut max av truppen. Den stora talangen Hannah Flodman används på ett märkligt sätt i mina ögon sätt till hennes utveckling. Jag tycker främst hon får koncentrera sig på att sätta starter och andra spelare i lägen. Här har Västerås mer att hämta rent taktiskt tror jag...

Det sista laget som utmärkt sig i en positiv bemärkelse är BK Heid! I skrivande stund har de vunnit hälften av matcherna och det var det nog inte många som hade kunnat tro det innan säsongen. Annica Smidje visar att gammal är äldst och har inte tvekat på att ta ansvar i Heids anfallsspel. Hon har skjutit mest skott i laget, 88 på tio matcher, 45%. Att hon ligger tvåa i tekniska fel ligan tyder väll på att hon tar mycket ansvar också...

Trots att var tredje anfall slutar med ett tekniskt fel lyckas de vinna rätt matcher. För det är just det som de har gjort, vunnit rätt matcher. Jag tror att Heid lyckats behålla sin slutspelsplats när vi summerar säsongen innan slutspelet. De fem poäng de har ner till Eslöv känns betryggande.

Imorgon torsdag blir det en sväng till Heidhallen för att bevittna två av de mest positiva överraskningarna av årets serie, Heid-Västerås. Västerås får ses som favoriter men Heid är starka på hemmaplan och jag blir inte förvånad om poängen stannar i Göteborg.

Kommentera inlägget här: