damelithandboll.blogg.se

kontakt: [email protected]

Smått och gott

Kategori: Allmänt

Två matcher i SHE spelades under gårdagen och jag har tyvärr inte hunnit se någon av dem än...
 
Lugi HF- Höörs HK H65 18-16 (7-5)
Jag höll Lugi som favoriter i denna match och de motsvarade mina förväntningar. Extra roligt anser jag att bästa målskytt blev Melissa Petrén med 9 mål. Jag tror som jag tidigare skrivit att Melissa kan få ett stort genombrott denna säsong. Bästa målskytt i H65 var en tjej med ett förflutet i Lugi, Anna Olsson, 7 mål. Noterbart är att matchen slutade 4-7 i utvisningar, kan det ha varit matchavgörande? Annat noterbart är Lugis dåliga effektivitet på straffkast 3/8!
 
BK Heid - Team Eslövs IK 22-26 (12-17)
På förhand höll jag Heid som knapp favorit, mest pga hemmaplan, men Eslöv visade annat denna match. Stundtals ledde Eslöv med många mål stora delar av matchen men Heid kom ikapp vid ett tillfälle med cirka tio minuter kvar att spela, mycket pga bra målvaktsspel från Josefin Wickström. De kom dock aldrig närmare än ett oavgjort resultat innan Eslöv röck ifrån igen och vann tillslut komfortabelt. Bästa målskytt i hemmalaget var Kristina Zubonja med 8 mål och hos gästerna var det Betty Svensson med 7 mål, varav 6 kom i den första halvleken. Noterbart är att Eslöv endast hade fyra avbytare till matchen!
 
---
 
Dessutom spelades tre matcher i allsvenskan...
 
GT Söder- RP IF Linköping 21-13 (10-4)
Som jag väntat vann GT Söder komfortabelt, grattis till de två första poängen i allsvenskan. Som jag tidigare skrivit tror jag det är fler lag än RP som kommer få tuffa bortamatcher i Sköndalshallen...
Bästa målskytt i hemmalaget var Sanna Stolperud i ett GT som hade hela 10 (!) målskyttar. RP däremot har MYCKET att fundera över...inte bara över tre raka storförluster dessutom mäktade de bara med att göra fyra mål under första halvlek, det låter inte bra.
 
Tyresö Handboll- Eskilstuna Guif 26-25 (10-12)
Här såg det ut som att Guif säkrat segern då de en bit in i den andra halvleken ledde med 12-18 men Tyresö ville något annat. Efter att bland annat ställt om sitt försvarsspel startade upphämtningen. Tyresö kvitterar först till 24-24 varpå Guif svarar med ett snabbt mål till 24-25 varpå Tyresö åter kvitterar, 25-25 ca 1 minut kvar och Guif i anfall. Ett anfall som de inte lyckas förvalta. med cirka 25 sekunder kvar har Tyresö bollen och begär Time-Out, en lyckad sådan vad det verkar. Med matchens absolut sista kast gör Tyresö mål och vinner med 26-25. Noterbart var att Guif endast hade två avbytare med till matchen, inte konstigt om de inte orkade hela vägen. Jag ställer mig dessutom frågande till varför Guif inte tog Time-Out med cirka en minut kvar? Jag har inte sätt matchen så det kanske finns någon bra anledning till det. 
 
Under de sista 3 minuterna varnas bägge lagens tränare vid två olika tillfällen. Märkligt tycker jag då min uppfattning är att både Thomas Hedlund (Tyresö) och Johan Moberger (Guif) är förhållandevis lugna ledare...
 
Lidingö SK- Önnereds HK 20-34 (7-16)
Gammal är äldst sa Jessica Ehrnbring och gjorde åtta mål. Det finns egentligen inte speciellt mycket att säga om denna match mer än att resultatet var väntat. Roligt tycker jag att spelaren som jag lyft i Lidingö, Jessica Rydberg gjorde åtta mål. 
 
---
 
Fantastisk insats av IK Sävehof i Champions Leuge under gårdagen med vinst mot Larvik! Underläge stor del av matchen slutade dock med seger! Bragd? Nja, de får nog gå längre i CL för att vi skall kalla Sävehofs insats för bragd men det kan vara början på en fin bragdartad säsong?
 
Grattis IK Sävehof och alla inblandade. Hoppas de kan fortsätta prestera i Europa!
 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-10-16 | 09:31:10

    Moa Sandell var ej med som ensam målvakt utan Evelina Sjöström är också målvakt i Eslöv och var med under matchen. Stod sista tio i Eslöv tror jag när dom drog ifrån.

  • Krister säger:
    2016-10-17 | 12:10:45

    Heid ledde med 19-18.

    Svar: Miss av mig isf, försökt kolla efter ert referat från matchen utan att finna någon stans
    Andreas Wallin

Kommentera inlägget här: